Den ideelle publikummer

Som publikum er man mer enn bare tilskuere. Men hvordan er egentlig den ideelle publikummer?

Falling Skies

Falling Skies. F.v. Henriette Skarstein, Joakim Nordvik og Atle Aalstad
Foto: Kasper Holgersen

Vi møter Falling Skies til lunsj. Bandet består av Atle Aalstad, Henriette Skarstein og Joakim Nordvik fra Nordland. De skal ikke spille før på Torsdag, og har derfor mulighet til å innta den viktige publikumsrollen de første dagene av festivalen. Når de blir spurt om hvordan de vil beskrive det ideelle publikum nøler de litt først.

– Det ideelle publikum er et publikum som tør å være litt med, som ikke bare sitter helt i ro, begynner Henriette.

Joakim påpeker at det aller beste er om publikum er med på alt. Det verste er, i følge bandet, når publikum bruker mobilen.

– Pakk ned telefonen når du er på konsert, oppfordrer Joakim.

Bandet nevner også at publikum burde tenke over hvilke sjangre de velger å klappe i takt til.

– Ikke klapp i takt til jazz, kommenterer Henriette.

Falling Skies skal spille på festivalens siste forestilling og har høye forventninger til publikum.

– UKM er en veldig spesiell greie, så jeg tror det blir et litt villere publikum enn våre tidligere konserter, sier Joakim.

– Publikummet burde være «hyped»! avslutter Henriette.

Morten og Tyra

F.v. Tyra Eide og Morten Westgaard
Foto: Kasper Holgersen

Under forestilling 3 i kveld, skal konferansierene Morten Westgaard fra Østfold og Tyra Eide fra Hordaland sørge for god stemning i salen.

– Et ideelt publikum er et engasjert publikum som følger med. De må kunne være stille når de skal, men også klappe og juble for alle deltakerne, forklarer Tyra.

– De skal respektere de andre i salen, slik at alle får en bra opplevelse, tilføyer Morten.

Begge to understreker viktigheten av å vise at man følger med på det som skjer på scenen. De ønsker ikke å se publikummere som skravler sammen eller taster på telefonen under innslagene.

– Det er også viktig at man jubler for ALLE deltakerne. Alle er like nervøse og spente på hvordan publikum blir å reagere, og da er det kjekt å bli møtt av et publikum som tar de godt imot, forteller Tyra mens Morten nikker bekreftende.

Tyra og Morten både håper og tror at stemningen blir å være på topp under festivalens forestillinger. De prater engasjert om sin rolle under forestillingen og virker spent på kveldens begivenhet.

– Det beste er når man merker at publikum er med og vil gjøre det vi ber om, så det ikke blir kjedelig eller falskt, sier Morten.

– Man må føle at man virkelig kan komme ut på scenen og løfte stemningen i rommet, utdyper Tyra.

– Et godt publikum kan jo løfte et helt tak! sier Morten og smiler bredt før begge to går videre med forberedelser til forestillingen.

Thomas Hildonen

Thomas Hildonen
Foto: Kasper Holgersen

Thomas Hildonen er reiseleder for Oppland og har mye erfaring som publikum på UKM. Han mener at for å være en bra publikummer, må en rekke ting være på plass.

– Den ideelle publikummer er våken og i godt humør. Hen har spist og gått på do før forestillingen. Hen er entusiastisk og klapper når hen får beskjed om det. Hen unngår å klappe på 1. og 3., men klapper heller på 2. og 4. (taktslag i en firetakt).

Som en erfaren UKM-tilskuer vet han at man koser meg mest dersom man klarer entre salen uten andre tanker i hodet.

– For å kunne nyte forestillingen bør man få verden unna, slik at verden kan være inni salen.

Thomas trekker fram at det er viktig å heie fram alle deltakerne. Han oppfordrer publikum til å gi en positiv kommentar til de som har vært på scenen om man ser de i etterkant. Han beskriver UKM-publikummet som noe helt for seg selv.

– Jeg er på mange forskjellige arrangementer i løpet av et år, men UKM er helt spesielt. Her er det helt vanvittig kok fra dag en. Det er jo derfor folk er så slitne når de drar hjem – fordi det har vært et så høyt energinivå hele veien. UKM er unikt og det har det alltid vært.

Håvard Bigseth

Håvard Bigseth
Foto: Kasper Holgersen

Håvard Bigseth fra Akershus skal delta med en ballade under årets festival.

– Det er ikke så mye hopp og sprett når jeg spiller, det er mer rolig. Et ideelt publikum for meg er derfor et publikum som rett og slett liker det de hører, forklarer han.

Håvard nevner at man ikke skal snakke under forestillingen, men vie sin oppmerksomhet til de som er på scenen.

– Det betyr mye å se at folk følger med. Deltakerne skal få vise fram sitt, og man må vise respekt for de andre som ser på også.

Selv om han ikke ønsker å legge opp noen forventninger til publikum, legger han ikke skjul på at det er koselig når publikum er litt med. For eksempel når de lyser opp salen med lighter eller lommelykt.

– Min eneste forventning til publikummet her på UKM er at de skal lene seg bak i stolen og nyte det de hører.

I følge Håvard er det den felles interessen for kultur som gjør UKM-publikummet så spesielt.

– Det er mye mer engasjement blant UKM-publikum enn andre, smiler han.

Kristian Stegavik Rygg

Kristian Stegavik Rygg
Foto: Jon Petter Wiig

For at de som sitter hjemme skal kunne følge med på UKM, jobber et flerkamerateam hardt for å produsere en livestream. Kristian Stegavik Rygg er en av flere dedikerte unge bak livestreamen.

– En god publikummer er en som kan gjøre streamen litt spennende. En som følger med, er ivrig og lager litt liv i salen.

Kristian påpeker imidlertid at dette må skje uten at man går eller står i veien for kameraene.

– Det verste man kan gjøre som publikummer er å ta hele oppmerksomheten eller gjøre et forsøk på å være hovedfokuset.

Foreløpig har han ikke møtt noen slike utfordringer på UKM, og forteller at det er greit at publikum gjør litt sprell.

– Det er jo naturlig at folk blir gira når de blir filmet, og det er bare kult, ler Kristian.

Han skryter av UKM-publikummet for engasjementet de viser.

– UKM-publikummet er det beste publikummet jeg har jobbet med, konstaterer han med et smil før han går tilbake til jobb.

Kasper Holgersen
Foto
Jon Petter Wiig
Foto
Julia Sofie Sørum Bjørklund
Tekst